Eindelijk is het dan zo ver! De handtekening onder het koopcontract voor jullie nieuwe huis is gezet en jullie er zijn er klaar voor om het interieur van jullie dromen te creëren. Of jullie willen jullie bestaande huis op de schop gooien. De kinderen zijn uit de ‘plakhandjes-fase’ en jullie willen nu een huis en interieur dat weer helemaal bij (de behoefte van) het gezin past. Misschien met een aanbouw, een nieuwe keuken of een gezellige open haard. Omdat jullie het echt goed willen doen, hebben jullie besloten om een goed plan te maken en een interieurontwerper in te schakelen.

Wanneer een potentiële opdrachtgever met mij contact opneemt voor een interieurontwerp, stel ik ze vaak al direct een lastige vraag: ‘Wat is het budget?”. Je kunt aangeven dat je geen budget hebt, want je vindt dat het best wat mag kosten als het mooi is. Je hebt de financiële ruimte, een goede overwaarde of netjes gespaard en het is echt niet zo erg als het iets duurder of goedkoper uitvalt dan wat je nu in gedachten hebt. Bovendien: als het mooi is, is het goed. Plus: je weet pas echt wat je budget is als je de kosten kent. En in deze fase weet je nog niet precies wat alle kosten zijn. Een soort kip ei probleem.

Stappenplan budgetteren: De kosten in beeld

Om je te helpen alle kosten in beeld te brengen, heb ik een handig stappenplan voor je ontwikkeld. Het helpt je om een beeld te krijgen waar je aan kunt denken wanneer je aan de slag gaat met je budget. Het helpt je om je totale kostenplaatje van je interieur te bepalen en of dat binnen de financiële middelen past die je vrij wilt maken.

1 Eisen vaststellen

2 Eisen in een budgetoverzicht zetten

3 Richtkosten in het budgetoverzicht opnemen

4 Ontwerp (laten) maken

5 Offertes opvragen en prijzen opzoeken

6 Budgetoverzicht aanpassen

7 Prioriteiten stellen

8 Uitvoeren

9 Monitoren budgetoverzicht

Stap 1 Eisen vaststellen

Denk, voordat je überhaupt aan de slag kunt met het interieur van je nieuwbouwhuis, verbouwing of je restyling, goed na over wat je eisen en wensen zijn. Wil je meer leefoppervlak en dus aanbouwen? Wil openslaande deuren of een schuifpui? Ga je alles laten stuken? Wil je een haard laten plaatsen? Heb je ideeën over de vloer? Wil je een nieuwe eetkamertafel en nieuwe gordijnen? Wil je een kookeiland of veel kasten in je keuken? Zet alles op een rijtje.

Stap 2 Eisen in budgetoverzicht zetten

Als je al je eisen (en wensen) op een rijtje hebt gezet, ga je in stap 2 ontleden wat hiervoor moet gebeuren. Dus ga je verbouwen dan ga je alle onderdelen voor het interieur na die hierbij komen kijken. Je hebt een vloer nodig, verlichting, een keuken, een tafel, stoelen, gordijnen, etc. Zet bij alles de geschatte aantallen, strekkende meters, of m2.

Vaak neem je in dit geval natuurlijk niet alleen de ‘echte’ interieuronderdelen mee, maar moet je ook nadenken over onderdelen als ‘aanbouw (de muren en het dak zeg maar)’, ‘leidingwerk’, ‘vloerverwarming’ en ‘radiatoren’ op in je overzicht. Hoe completer hoe beter. Dat het later onder één post ‘aannemer’ komt te vallen, komt dan wel weer.

Stap 3 Richtkosten in budgetoverzicht opnemen

En dan in stap 3 heel lastig onderdeel. Een schatting maken van de kosten. Want wat kost het nu eigenlijk? Wat kost een bank nu eigenlijk? En schilderwerk? Dat is immers een belangrijke leidraad. Ga alvast wat googelen en zoek wat prijzen op voor vloeren en meubels die je wel mooi vindt. Dit is een goed startpunt. En verder kan je er ook voor kiezen om een bedrag op te nemen wat jij vindt dat het zou mogen kosten. Dus heb jij een woonkamer van 60m2 en wil je niet meer uitgeven aan je vloer dan € 6000,- omdat je dat simpelweg meer dan genoeg vindt, dan weet je dat je vloer gemiddeld maximum € 100,- mag kosten.

Stap 4 Onwerp (laten) maken

Als je voorlopige budget hebt opgesteld, kan je dat delen met mij of anderen die je gaan helpen met het realiseren van je interieur.

We bespreken het en ik probeer vast te stellen of de begroting realistisch is. We sparren erover en stellen het zo nodig bij. Ik doe dit altijd graag omdat we dan ook al in beeld krijgen wat jullie belangrijk vinden. Uiteraard (dikke disclaimer) weet ik ook niet altijd wat alles precies gaat kosten en heb ik ook niet altijd zicht op wat er tijdens het proces nog gaat gebeuren, maar we komen vast een heel eind.

Met deze informatie onder mijn arm ga ik het ontwerp maken en omzetten naar concrete materialen, meubels en verlichting(sarmaturen).

Stap 5 Offertes opvragen en prijzen opzoeken

Nu je weet wat je concreet wilt, kunnen er in stap 5 offertes opgevraagd worden voor de aannemer, keuken, interieurbouw, raambekleding, meubels, verlichting enz.

Stap 6 en 7 Budgetoverzicht aanpassen en prioriteiten stellen

Op basis van het kostenplaatje dat nu voor je ligt, kan je zien of hetgeen jij graag wilt creëren, ook haalbaar is? Vind je het het bedrag waard? Zijn er zaken die je toch wil schrappen? Of zijn er elementen die je wilt vervangen door een alternatief? Je kunt prioriteiten gaan stellen. Laat je de wijnklimaatkast vallen om toch die duurdere stoelen te nemen? Of neem je toch een massief houten vloer in plaats van houten jaloezieën door het gehele huis?

En verkijk je er niet op. Ook als het (uiteindelijk) financieel allemaal blijkt te kunnen is het goed om de bevestiging te hebben. En misschien kan je dan gewoon besluiten om net een luxere variant te nemen van een onderdeel. Tof toch?

Dit overzicht is zoals je wel kunt inzien erg waardevol. Je weet opeens waar je aan toe bent. Het geeft heel veel rust.

Als je alle prijzen in handen hebt, kan je je overzicht gaan aanpassen. Altijd spannend. Kloppen de prijzen met de prijzen die je in gedachten had?

Stap 8 en 9: Uitvoeren en budget monitoren

Als alle informatie is verzameld komt het leukste onderdeel! De uitvoering. Dat is wanneer het plan samenkomt en je interieur tot leven komt.

Je zult (helaas) merken dat je tijdens het proces nog altijd moet blijven monitoren. Je hebt tegenslagen, ziet in dat er toch iets extra’s nodig is of er mist gewoon nog iets in het overzicht. En uiteraard komt ook regelmatig het omgekeerde voor. Sommige onderdelen blijken minder duur. Wat weer ruimte elders ruimte oplevert.

Tenslotte nog een laatste tip. Neem altijd een 10% tot 20% (afhankelijk van de omvang van de ingrepen) marge in je budget op. Dit kan tegenslagen opvangen.

Om je op weg te helpen, heb ik een sjabloon gemaakt waarin verschillende onderdelen zijn opgesomd waar ik vaak mee te maken krijg bij mijn klanten. Download nu het budgetoverzicht en ga in 9 stappen goed voorbereid aan de slag met een totaal beeld van je kosten.